
MERCEDES
BENZ


DE OPDRACHTOMSCHRIJVING





Mercedes Benz, afdeling GSP/ORD wilde - na 2 lange jaren Corona - eindelijk weer eens iets geweldigs meemaken.
Twee afdelingen werden samengevoegd met een nieuw afdelingshoofd. Belangrijk was ook dat de mensen in de twee afdelingen elkaar leren kennen.


DE BRAINSTORM
Tijdens de brainstorm kwamen de volgende doelen naar voren:
- Uitwisseling en kennismaking tussen de verschillende teams binnen de afdeling stimuleren
- Informatie van het management team moet bij de deelnemers verankerd worden.
- Uitdaging in de vorm van competitie
- Plezier hebben met elkaar


HET IDEE
Speurtocht 2.0 met levensechte spelelementen (Gamification).
Elk team ontgrendelt een speelveld via een tablet. Er zijn vragen en opdrachten op verschillende plaatsen in- en rondom de prachtige kasteel van het Duitse Waldenburg.
Learning-by-doing: Wij integreren de informatie van de managementpresentatie in de verschillende games op zo’n manier dat ze ze beter blijven hangen bij de deelnemers.


HET CONCEPT
Gedurende dag spelen de verschillende teams verschillende games met als doel het verzamelen van pagina’s uit een bouw instructie.
Zo moeten de teams een stapel briefkaarten bezorgen in verschillende brievenbussen om zo meer te leren over wat elk team doet. Op speciaal voor het event aangeschafte gettoblasters moeten cassettebandjes met visie en doelen worden afgeluisterd om ze vervolgens bij de juiste teams te plaatsen.
Ook moeten ze raadsels en puzzels oplossen met realistische afdelings-interne documenten om zo een beter gevoel te krijgen bij de dagelijkse werkzaamheden van de verschillende teams.
Na 3 uur spelen komen de teams terug op een centrale locatie – waar aan de hand van de gedurende dag verzamelde pagina’s zo snel mogelijk een bouwwerk moet worden nagebouwd. Het team dat dit bouwwerk het eerste – correct – kan afleveren is de winnaar van de dag!

HET GEHEIM
Door verschillende opdrachten in te zetten waarbij verschillende vaardigheden een belangrijke rol spelen wordt de teamdynamiek gestimuleerd en komen de kwaliteiten van ieder individu tot hun recht. Door deelnemers van verschillende teams (in het dagelijks werkleven) samen te laten spelen leert men elkaar kennen en weet men elkaar ook na het event nog te vinden.
Door de boodschap van het management in opdrachten en spellen te verwerken blijft deze informatie veel beter hangen dan wanneer men deze info in een PowerPoint presentatie had medegedeeld.
Uiteindelijk werd het teambuilding element als onderdeel van een tweedaags programma door de deelnemers met een 9 (uit 10) beoordeeld.




