top of page
9662db91-3f8c-4a94-9eab-a4e847d588e6.jpg

TUI
CHALLENGE

3. Orange copy.png

DE OPDRACHTOMSCHRIJVING

TUI Sales B2B heeft ons in 2017 benaderd met de vraag of wij een vernieuwend, origineel en actief concept wilden ontwikkelen voor de traditionele studiereizen waarin reisagenten afreisden naar een TUI bestemming in het buitenland en rondgereden werden in een bus langs de belangrijke hotels en de bestemmingen leerden kennen. Dit concept was met name gericht op kennisoverdracht, zenden en groepsverband

3. Orange copy.png

DE BRAINSTORM

Tijdens de eerste brainstorm hebben wij besproken waar de focus moest komen te liggen en wat belangrijk is. Hierin kwam naar voren dat het zelf ontdekken,  kennis overdracht op een toffe manier, spelen in teams tegen elkaar en hotelbezoeken sowieso terug moesten komen. 

3. Orange copy.png

HET IDEE

Tijdens de studiereizen wilden wij Gamification inzetten om reisagenten zelf de bestemming te laten ontdekken door middel van opdrachten en daarnaast de hotels op een unieke manier in de kijker te zetten. Met als doel dat de reisagenten enthousiast en interactief zelf alles ontdekken zodat het terug thuis makkelijker is om de bestemming te kunnen verkopen aan potentiële klanten.

3. Orange copy.png

HET CONCEPT

Zo is de TUI Challenge ontstaan. In meerdere dagen ontdekken de reisagenten in teams van 4 personen een bestemming en de belangrijkste hotels en strijden zij om de eerste plaats en toffe prijzen. Zij spelen in teams van 4 personen en elk team heeft zijn eigen tablet waar op gespeeld wordt.

De opbouw is op elke bestemming hetzelfde:

We spelen altijd een stadsgame waarin binnen de tablets een plattegrond uitgerold wordt met TUI Smiles. De reisagente krijgen een dagdeel de tijd om deze Smiles weg te spelen en kunnen zelf een tactiek bedenken. Elke smile heeft punten en bevat een offline of online spel. De Sales afdeling van TUI wordt volledig ontzorgd door ons zodat zij zich kunnen richten op het netwerken met hun klanten ipv de organisatie. Zij spelen ook een actieve rol bij de games zodat er steeds een contact moment is op een informele manier. De reisagenten verplaatsen zich lopend of op fietsen.

Alle bezienswaardigheden van de stad spelen een rol binnen de opdrachten. 

Ook wordt er altijd een (ei)land Game gespeeld met auto's. Op de tablet verschijnt er een foto waar een deel van een bezienswaardigheid of bekend persoon op de bestemming op getoond wordt. De reisagenten moeten door contact te leggen met de lokale bevolking erachter zien te komen waar de locatie is van de foto. Zodra zij hierheen gereden zijn, verschijnt er een vraag of een opdracht. Zodra deze goed volbracht is, verschijnt de volgende foto. Zo ontdekken zij zelf de bestemming en beleven een avontuurlijke dag. 

De hotelbezoeken zijn interactief en middels een cameragame of een QR spel leren de reisagenten zelf de hotels kennen. Tijdens de cameragame zijn er 8 camera's verstopt binnen het hotel/ resort die gevonden moeten worden. Ook is er een control room met een scherm en 8 afbeeldingen waar 1 teamlid zich opsluit met een portofoon. De overige teamleden gaan gewapend met de andere porto op zoek naar de camera's dmv aanwijzingen vanuit de controleoom. Bij elke camera ligt een aanwijzing en zodra alle 8 camera's gevonden zijn kan het team door de aanwijzingen de code ontcijferen om het spel te stoppen. 

In het QR spel zijn door het gehele hotel/ resort QR codes te vinden die gescand dienen te worden. Elke QR code bevat een opdracht, video of vraag waarbij punten verdiend kunnen worden. Dit spel wordt gespeeld op tijd en het team dat het snelste alle opdrachten volbrengt, wint deze game 

 

3. Orange copy.png

HET GEHEIM

Doordat de reisagenten 3-4 dagen strijden om de titel, ontdekken zij op een te gekke manier een bestemming. Dit concept is een perfect voorbeeld van learning by doing. De ervaring leert na inmiddels meerdere edities dat de reisagenten echt ene avontuur beleven en meer kennis opdoen omdat zij het zelf moeten achterhalen. Daarbij blijft de informatie beter 'hangen' en liegen de verkoop cijfers van de bestemming de maanden na een TUI Challenge er niet om!

bottom of page